пʼятниця, 22 квітня 2022 р.

ОСОБЛИВОСТІ РОЗБУДОВИ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ І В ПОСТВОЄННИЙ ПЕРІОД В УКРАЇНІ

Кривенко О.Г., здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 011 "Освітні, педагогічні науки" освітньо-професійної програми «Християнська педагогіка» Навчально-наукового інституту менеджменту та психології

Острянська О.А., кандидат педагогічних наук, доцент, науковий керівник наукової лабораторії «Академічна синергія», доцент відділу наукової роботи, ДЗВО «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук

ОСОБЛИВОСТІ РОЗБУДОВИ ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ І В ПОСТВОЄННИЙ ПЕРІОД В УКРАЇНІ
https://christianpedagogyukraineabroad.blogspot.com/2022/04/22-or.html 

Постановка проблеми. Ключовим завданням духовного розвитку суспільства є забезпечення високої якості духовно-морального виховання дітей і учнівської молоді, що здійснюється в освітньому просторі закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) при викладанні предметів духовно-морального спрямування (ДМС). Ідеться про забезпечення «такої моделі вихованості учня,

218



яка давала би змогу в майбутньому вирішувати складні питання його життєвого шляху, успішно досягати особистісних і суспільних цілей» [2, 9].

Мета дослідження полягає у виявленні особливостей розбудови внутрішньої системи забезпечення якості викладання навчальних предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти в умовах війни і в поствоєнний період в Україні.

Виклад основного матеріалу дослідження. Г оловною метою управлінської діяльності в системі загальної середньої освіти є забезпечення такого рівня її якості, що відповідає чинним нормативно-правовим документам, вимогам соціуму, запитам учнів і батьків як потенційним споживачам освітніх послуг.

Навчальні предмети духовно-морального спрямування формують базис духовного розвитку вихованців і мають обов’язково бути включені до внутрішньої системи забезпечення якості освіти кожного ЗЗСО, адже становлення особистості значною мірою залежить від духовно-морального виховання, визначаючи рівень могутності та безпеки незалежної України, духовно-моральний і інтелектуальний стан громадянського суспільства.

Духовно-моральне виховання - це процес засвоєння традиційних для українського народу біблійних духовно-моральних цінностей і використання їх у своїй поведінці та життєдіяльності [8]. Саме тому впровадження навчальних предметів (курсів) духовно-морального спрямування у навчально-виховний процес сучасної школи вимагає спеціальної підготовки і високої психолого- педагогічної майстерності викладачів християнської етики, а також педагогічної просвіти батьків дітей, які вивчають ці курси.

Важливим є належне управління якістю освітнього процесу в ході викладання предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти. Згідно із Законом України «Про освіту» поняття «якість освіти» визначено як «відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг» (п. 29 ч. 1 ст. 1); поняття «якість освітньої діяльності» трактується як «рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг» (п. 30 ч. 1 ст. 1) [1]. Тобто якість освіти (результатів навчання) розглядається у нерозривній єдності з якістю освітньої діяльності (організації освітнього процесу).

Значну роль у процесі розбудови системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти відіграв Наказ Міністерства освіти і науки України № 1480 від 30.11.2020 р., яким затверджено Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти, укладені з метою надання методичної допомоги керівникам та іншим педагогічним працівникам ЗЗСО [6].

Важливо розуміти, що діяльність ЗЗСО побудована на різних механізмах взаємодії, системному вирішенні проблеми якості з урахуванням всіх компонентів освітньої діяльності та їхнього впливу на кінцевий результат.

219



Під внутрішньою системою якості розуміється сукупність умов, процедур і заходів у закладі освіти, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на якість результатів навчання учнів, забезпечують формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють всебічному розвитку особистості учнів [6].

В умовах війни і в поствоєнний період, спираючись на чинні нормативно- правові документи [1, 4, 6, 7], пропонуємо «внутрішню систему забезпечення якості викладання навчальних предметів духовно-морального спрямування побудувати з урахуванням компонентів внутрішньої системи якості освіти, зокрема реалізувати в закладах загальної середньої освіти:

1) стратегію та процедури забезпечення якості освіти, враховуючи особливості змісту і методики викладання навчальних предметів духовно-морального спрямування відповідно до вікових категорій учнів;

2) систему та механізми дотримання академічної доброчесності учителями при викладанні навчальних предметів духовно-морального спрямування та учнями при засвоєнні і застосуванні змісту навчальних предметів духовно-морального спрямування;

3) критерії, правила і процедури оцінювання учнів із навчальних предметів духовно-морального спрямування;

4) критерії, правила і процедури оцінювання педагогічної діяльності вчителів, які здійснюють викладання навчальних предметів духовно-морального спрямування;

5) критерії, правила і процедури оцінювання управлінської діяльності керівних кадрів закладу освіти при організації роботи з учителями, що здійснюють викладання навчальних предметів духовно-морального спрямування;

6) необхідні ресурси для організації якісного освітнього процесу в тому числі для самостійної роботи учнів із навчальних предметів духовно-морального спрямування у єдності навчання, виховання та розвитку особистості;

7) інформаційні системи для ефективного управління закладом освіти, зокрема при організації роботи з педагогами, що здійснюють викладання предметів духовно-морального спрямування;

8) інклюзивне освітнє середовище, універсальний дизайн та розумне пристосування для забезпечення якісного опанування вихованцями закладу загальної середньої освіти навчальних предметів духовно-морального спрямування та застосування засвоєних знань у ситуаціях «за зразком», у подібних та нових ситуаціях» [5, с. 284-285].

У ході впровадження внутрішньої системи забезпечення якості викладання навчальних предметів духовно-морального спрямування в умовах війни і в поствоєнний період керівникам закладів загальної середньої освіти варто враховувати, що виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу в закладах освіти України та ґрунтується на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях українського народу, принципах, визначених Законом України «Про освіту» [1], зокрема єдності навчання, виховання та розвитку особистості.

220



Виховання органічно поєднане із процесом навчання дітей, опанування ними основами наук, кращими надбаннями національної і світової культури [4]. При цьому, слід наголосити, що «викладання предметів духовно-морального спрямування є складовою цілісної освітньої системи закладу, яка ефективно функціонує лише у синергетичній єдності навчання, виховання і розвитку, адже сучасний керівник закладу освіти і вчителі мають повноцінно реалізовувати триєдину (навчальну, виховну, розвивальну) функції цілісного педагогічного процесу. У цьому ми вбачаємо істотні особливості викладання названого циклу дисциплін: саме в навчальних предметах духовно-морального спрямування чітко увиразнюється потужний виховний потенціал у синергетичній єдності мети, завдань, змісту, методів, форм і засобів духовно-морального, громадянського, трудового, художньо-естетичного, екологічного, валеологічного виховання цілісної, різнобічно розвиненої, життєтворчої, соціально відповідальної, духовної особистості учня закладу загальної середньої освіти» [5, с. 285-286].

В умовах війни і в поствоєнний період особливої ваги набувають ефективні прикладні технології викладання предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти та закладах вищої освіти. Яскравим прикладом цього є використання перспективної технології освітніх заходів (спеціально організованих подій (івентів) духовно-морального змісту, яку в рамках низки освітніх проєктів наукової лабораторії «Академічна синергія», спрямованих на забезпечення належного управління якістю освітнього процесу при викладанні предметів духовно-морального спрямування у ЗЗСО, реалізують викладачі, аспіранти, здобувачі вищої освіти кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчального-наукового інституту менеджменту і психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» у тісній співпраці з педагогами закладів загальної середньої освіти. Зокрема, одним із таких освітніх івентів духовно-морального змісту є «освітній флешмоб із читання текстів Святого Письма, присвячених перемозі добра над злом. Його мета - піднести дух військових і цивільних співвітчизників, які постали на захист нашого духовного та територіального суверенітету в російсько-українській війні» [3]. Передбачається впровадження цієї технології у заклади загальної середньої освіти, долучивши до неї керівників департаментів освіти, міських, районних методичних кабінетів, науково-методичних центрів, керівників та педагогів ЗЗСО, школярів. Вважаємо, що освітні флешмоби духовно-морального змісту як надійний духовний щит України мають потужний виховний потенціал, адже є дієвими та мотивуючими, дозволяють актуалізувати у складних умовах особистісний потенціал, виявляти громадянську позицію та соціальну активність.

Урахування керівниками ЗЗСО та педагогами особливостей викладання предметів духовно-морального спрямування сприятиме ефективному управлінню якістю викладання предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти в умовах війни і в поствоєнний період.

221



Список використаних джерел

1. Закон України «Про освіту» (Редакція від 21.11.2021). [Електронний ресурс]. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19?find=1 &text=%D0%BF%D 1 %80%D0%B8%D0%BD%D 1 %86%D0%B8%D0% BF%D0%B 8#w11.

2. Кислашко О. П., Сіданіч І. Л. Християнська педагогіка : посіб. / О. П. Кислашко, І. Л. Сіданіч. - Київ : ВБФ «Східно-європейська гуманітарна місія», 2018. - 484 с.

3. Кривенко О. Освітяни влаштували флешмоб із читання Псалма 90. URL: https://svitogliad.com/news/osvityany-vlashtuvaly-fleshmob-iz-chytannya-psalma- 90/ .

4. Методичні рекомендації про викладання курсів духовно-морального спрямування у 2021/2022 навчальному році. Додаток до Листа Міністерства освіти і науки України від 22.09.2021 № 1/9-482. [Електронний ресурс]. - URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-metodichnih-rekomendacij-pro-vikladannya- navchalnih-predmetiv-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20212022- navchalnomu-roci.

5. Острянська О. А., Кривенко О. Г. Особливості управління якістю освітнього процесу при викладанні предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти // Theoretical and applied aspects of the application of modern science. Abstracts of V International Scientific and Practical Conference. - Tokyo, Japan 2022. - Pp. 281-287.

6. Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти. Наказ МОН України № 1480 від 30.11.2020 р. [Електронний ресурс]. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1480729-20#Text

7. Про концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морального спрямування. Рішення Колегії Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р., протокол N 8/1 -2. [Електронний ресурс]. - URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr8_1290- 06#Text

8. Резолюція Першого Всеукраїнського з’їзду педагогів із духовно-морального спрямування. [Електронний ресурс]. - URL: https://www.oa.edu.ua/ua/info/news/2017/28-06-02

9. Сіданіч І. Л., Кривенко О. Г. Шляхи сприяння інтеграції духовно - моральних цінностей у сучасне освітнє середовище // Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка», «Психологія», «Медицина». - 2021. - № 2(2). - С. 110-130. - URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/388/.

222

Немає коментарів:

Дописати коментар

Школа синергії освіти і духовності: конференція збирає науковців і практиків

Школа синергії освіти і духовності: конференція збирає науковців і практиків https://christianpedagogyukraineabroad.blogspot.com/2024/10/150...